سند راهبردی

مرکز آموزش علمی کاربردی جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان تا سال ۱۴۰۴

مقدمه :

مرکز آموزش علمی کاربردی جامعه اسلامی کارگران اصفهان در سال ۱۳۸۶با هدف ارج نهادن به کار و ارتقاء سطح فکری، عملی و تخصصی کارگران، کارکنان و مدیران در زمینه های فرهنگی، اقتصادی، فنی، رفاهی، سیاسی، اجتماعی، و صنفی تأسیس گردید.

در مدت ۱۱ سال فعالیت آموزشی حدوداً تعداد ۳۴۵۰ فارغ التحصیل در گروه های «صنعت» و «مدیریت و خدمات اجتماعی» داشته که اکثریت فارغ التحصیلان در کارخانجات، ادارات، سازمان و شرکت های دولتی و خصوصی مشغول به کار می باشند یا  در مقاطع ارشد و دکتری در حال تحصیلند.

با توجه به سند آمایش استان که رشته های در اولویت توسعه اشتغال استان اصفهان، پوشاک، چاپ و نشر و گرافیک، خدمات گردشگری و فناوری اطلاعات ( IT ) و … می باشد، این مرکز مصمم است با اجرای دوره های آموزشی مهارتی در حوزه های فوق نیاز های استان را برطرف نماید.

چشم-انداز

چشم انداز مرکز آموزش علمی کاربردی جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان

مرکز آموزش علمی کاربردی جامعه اسلامی کارگران اصفهان در افق ۱۴۰۴، مرکزی جامع و دارای جایگاه برتر در کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار مبتنی بر فناوری و کسب و کار های نوین در سطح قابل قبول و ممتاز مهارتی و رقابتی در سطح استانی و ملی می باشد.
بیانیه

بیانیه مأموریت مرکز

با توجه به ماده ۱ و بند ج ماده ۷ از فصل اول اساسنامه جامعه اسلامی کارگران کشور ، این مرکز مسئولیت شناسایی و رشد نیروهای مستعد و افزایش مهارت های فنی، علمی و عملی آنها را از طریق آموزش به عهده دارد.

اهداف

این واحد در مرکز شهر اصفهان واقع شده که دارای دسترسی آسان به واحد های صنفی می باشد و همچنین پوشش جمعیتی آن مرتبط به فعالیت های جامعه کار و تولید است. مرکز دارای دو ساختمان با متراژ ۵۶۷۵ متر مربع، دارای امکانات آموزشی و رفاهی کافی شامل ۴ سایت کامپیوتری مجهز، سالن آمفی تأتر، کتابخانه، نماز خانه، سالن غذا خوری و … می باشد که به منظور مرتفع نمودن نیاز های جامعه طبق اهداف ذیل اقدام می نماید.

۱- برطرف کردن نیازهای آموزشی جامعه کارگری، کارآفرینی و کارفرمایی استان :

مرکز آموزش علمی کاربردی جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان تلاش دارد نیاز های آموزشی اعضا جامعه کار و تولید را با توجه به نیاز سنجی های انجام شده ، تقاضا های دریافتی و سند اشتغال استان در جهت ایجاد کسب و کارهای نوین برطرف نماید که در گام اول به منظور نیل به هدف مذکور در نظر دارد نسبت به آموزش در شاخه های ذیل اقدام نماید.

الف ) نساجی و پوشاک و طراحی و مد

از حدود ۱۰ میلیارد دلار مصرف پوشاک کشور ۳/۱ آن از خارج وارد می شود. همچنین از حدود ۵/۱ میلیارد متر مربع پارچه مصرفی در ایران نصف آن وارداتی است و آن نیمه تولید داخل حدود ۴۵ درصد در اصفهان تولید می شود.
به عبارتی اصفهان قطب تولید پارچه کشور است و در حالی که یک سوم پوشاک کشور از خارج وارد می شود، پس حلقه مفقوده رونق نساجی و بالطبع رونق کسب و کار اصفهان، تأسیس کارخانجات صنعتی و مدرن و بهره ور پوشاک در اصفهان است که این مهم نیازمند آموزش جوانان طراح آشنا به تکنولوژی دوخت و نوآوری در جهت سنجش نیازهای بومی مردم شهر و کشور به منظور ارائه مدهای فصلی و …. می باشد. همه متخصصان حوزه پوشاک آگاه هستند که صرف تولید پارچه مرغوب و طراحی مدرن و به روز مربوط به دستگاه ها و تجهیزات تولید پوشاک، نمی تواند ماشین اشتغال در این شاخه را به حرکت درآورد مگر اینکه اطلاعات مدرن بازاریابی و تکنیک های فروش جدید و موانع بازاریابی در حوزه صادرات را مرتفع نماید. لذا رشته های مورد نیاز به این شرح می باشد:

کاردانی فنی صنایع نساجی – ریسندگی کاردانی حرفه ای دوخت و تکنولوژی لباس کاردانی حرفه ای طراحی لباس کاردانی حرفه ای عکاسی
کاردانی حرفه ای هنر های تجسمی گرافیک کاردانی حرفه ای بازاریابی کاردانی حرفه ای حسابداری مالی کاردانی حرفه ای حسابداری صنعتی
کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار کاردانی حرفه ای روابط عمومی مهندسی فناوری تولید الیاف مصنوعی کارشناسی حرفه ای حسابداری مالی
کارشناسی حرفه ای حسابداری صنعتی کارشناسی حرفه ای مدیریت کسب و کار کارشناسی حرفه ای مدیریت کسب و کار اینترنتی کارشناسی حرفه ای روابط عمومی
کارشناسی حرفه ای طراحی و الگوسازی پوشاک- لباس اجتماعی و مشاغل کارشناسی حرفه ای طراحی و تکنولوژی دوخت کارشناسی حرفه ای طراحی و الگو سازی پوشاک – لباس مجلسی و خانگی کارشناسی حرفه ای عکاسی – مد و پوشاک
کاردانی حرفه ای گرافیک

ب) اصناف

حجم گسترده سرمایه و تبادل بالای آن در حوزه اصناف از ظرفیت های موجود این بخش است که نیاز به افزایش کیفیت تولید، ارتقای جایگاه شغلی و توسعه فرهنگی اصناف دارد. از سوی دیگر نقش اصناف در جامعه موضوعی واضح و انکار ناشدنی است چرا که این قشر تأثیر بالا و به سزائی در بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه دارند و باید نسبت به آموزش مستمر این قشر اهتمام ورزید. این مرکز مصمم است در حوزه آموزش اصناف شامل آموزش های عمومی مثل قانون مالیاتی، احکام بازار مکاسب، قانون مقررات شهرداری و قوانین انتظامی ، مشتری مداری، مالیات اصناف و آموزش های خاص و تخصصی اقدام نماید.
اصناف در قالب ۱۲۶۵۴۵ اتحادیه صنفی در پوشش ۱۸۵۰ رسته که ۴۵ درصد آن ها توزیعی، ۳۳ درصد خدمات فنی و ۲۲ درصد تولیدی و خدماتی کوچک هستند، تقسیم می شوند که رشته های مورد نیاز حوزه اصناف به شرح ذیل می باشد:

کاردانی حرفه ای فناوری اطلاعات – اینترنت و شبکه های گسترده کاردانی فنی شبکه های کامپیوتری کاردانی فنی نرم افزار – برنامه سازی کامپیوتری کاردانی حرفه ای بازرگانی – مشاوره حقوقی اصناف
کاردانی حرفه ای بازاریابی کاردانی حرفه ای حسابداری مالی کاردانی حرفه ای حسابداری – حسابداری واحد های صنفی کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار
کاردانی حرفه ای آرایش زنانه کاردانی حرفه ای پیرایش زنانه کاردانی حرفه ای پیرایش مردانه کاردانی حرفه ای معماری داخلی
کاردانی حرفه ای هنر های تجسمی – عکاسی کاردانی حرفه ای هنرهای تجسمی – گرافیک کاردانی حرفه ای آشپزی کاردانی حرفه ای گردشگری
کاردانی حرفه ای هتلداری مهندسی فناوری شبکه های کامپیوتری مهندسی فناوری اطلاعات – فناوری اطلاعات مهندسی فناوری اطلاعات – برنامه نویسی تحت وب
مهندسی فناوری اطلاعات – طراحی صفحات وب مهندسی فناوری اطلاعات – تجارت الکترونیک  کارشناسی حرفه ای حسابداری مالی کارشناسی حرفه ای مدیریت کسب و کار
کارشناسی حرفه ای مدیریت کسب و کار اینترنتی کارشناسی حرفه ای آشپزی  کارشناسی حرفه ای حسابداری مالی کارشناسی حرفه ای مدیریت گردشگری
کارشناسی حرفه ای مدیریت هتلداری  کارشناسی حرفه ای گرافیک کارشناسی حرفه ای آرایش و پیرایش مو کارشناسی حرفه ای چهره پردازی

۱- برطرف کردن نیازهای آموزشی جامعه کارگری، کارآفرینی و کارفرمایی استان :

مرکز آموزش علمی کاربردی جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان تلاش دارد نیاز های آموزشی اعضا جامعه کار و تولید را با توجه به نیاز سنجی های انجام شده ، تقاضا های دریافتی و سند اشتغال استان در جهت ایجاد کسب و کارهای نوین برطرف نماید که در گام اول به منظور نیل به هدف مذکور در نظر دارد نسبت به آموزش در شاخه های ذیل اقدام نماید.