ورکشاپ  بین المللی ۴ روزه الگو سازی به روش مسطح

ورکشاپ-الگوسازی

ورکشاپ  الگو سازی به روش مسطح

اصفهان با دارا بودن زنجیره تولید پوشاک از پتروشیمی و کارخانه الیاف گرفته تا حتی کارگاههای پراکنده دوخت و تولید پوشاک ، میتواند سهم بزرگ و موثری از تامین پوشاک جامعه هشتاد میلیونی کشور را به خود اختصاص دهد و در کاهش واردات ده تا پانزده میلیارد دلاری پوشاک به کشور، تاثیر به سزا داشته باشد.
آمارهای رسمی حکایت از وجود حدود بیش از۴٠ درصد نساجی ایران در اصفهان دارد و این در حالیست که کارگاههای زیر ده نفر که عمده بار تولید نساجی را بردوش میکشند جزو آمار بالا نیست و با محاسبه آنها تقریبا بیش از نیمی از نساجی کشور در اصفهان است.
متاسفانه با وجود زنجیره تامین پوشاک مثل الیاف و نخ و پارچه و سهم بیش از پنجاه درصدی استان از این صنعت، متاسفانه اصفهان در مصاف تولید پوشاک ، عرصه را به استانهایی که مزیت های اصفهان را ندارند باخته است.
حتی در پروژه ها و سند های ملی ، برای اصفهان سهمی از شهرک پوشاک یا خوشه های پوشاک دیده نشده است در حالی که سه شهرک پوشاک در کشور طراحی شده است و هشت شهر را بعنوان شهرهای توسعه پوشاک درنظر گرفته اند و سهم اصفهان بیکاری بیش از ١۵ درصدی است.

 

در تولید صنعتی پوشاک سه حلقه :
– طراحی
-الگو و دوخت
– مدیا یا ارائه
وجود دارد .
اصفهان با وجود بسترها و زیر ساخت های اجتماعی و ذهنی هنری و زیبایی شناختی که در بین مردم وجود دارد از لحاظ طراحی ضعفی نسبت به تهران ندارد ولی در الگو کشی و دوخت ، ناکارمدی و کمبود های علمی آشکاری به چشم میخورد. هنوز سبک های قدیمی گِرلاوین و مولر و.. مبنای دست خیاطان اصفهان است.

در شاخه کالکشن(طراحی کلکسیون) و مدیا ( گرافیک و ژورنالیست و عکاسی و.. ) مد، به طور کلی در ایران ضعف آشکاری داریم.

برای انتقال تکنولوژی در دو حیطه فوق، در اکتبر ٢٠١٨ قرارداد همکاری علمی بین دانشگاه علمی کاربردی جامعه اسلامی کارگران و دانشگاه مُدآرت(Mod’Art) پاریس امضا شد و در راستای همین قرار داد و انتقال تکنولوژی و مهارت از دنیای مد دنیا به اصفهان، دو دوره چهار روزه در دو موضوعی که ضعف احساس میشد برقرار گردید:
– الگوسازی و تکنیک های به روز و استانداردهای رایج دنیا
– نحوه طراحی یک کالکشن

دانشگاه مدآرت پاریس مدرسه تکنیکی آموزش مد در فرانسه است و در سه قاره دنیا شعباتی جهت آموزش مد و طراحی لباس دارد.
تکنیکی که این دانشگاه را از دانشگاههای رقیب در فرانسه و میلان ایتالیا متمایز ساخته است، رویکرد صنعتی این دانشگاه است و با طراحی شبکه ای از شرکت ها و کارخانجات و .. مختلف به عنوان پارتنر علمی و عملی، سعی در رفع نیاز و ارتقا تکنولوژی و تولید این شرکت ها داشته است.
جالب اینکه در کنار تولیدی های معروف پوشاک، شرکت ایرفرانس هم پارتنر این دانشگاه است و این دانشگاه با پشتیبانی ایرفرانس، پروژه طراحی لباس کارکنان و دکوراسیون داخلی هواپیمایی ایران هما را به عهده دارد.

 

دوره های مذکور چهار روز بصورت عملی و چندین ساعت کار دست در منزل طراحی شده است و با پشتیبانی کارخانجات نساجی و انجمن نساجی و تامین رایگان پارچه های مورد نیاز، دانش پذیران امتحان قبولی خود را بصورت کارعملی ارائه خواهند داد.
روز پنجم ، یافته های هنرجویان در یک کارخانه صنعتی پوشاک به محک تجربه خواهد آمد و نهایتا پس از پانزده روز کارآموزی، در صورت گذراندن موفقیت آمیز دوره، به هنرجویان مدرک پایان دوره مدآرت و علمی کاربردی اعطا خواهد شد.

 

 

خانم حسینی، مدرس دانشگاه علمی کاربردی، در حال آموزش تکنیک های نوین طراحی:

 

خانم شهلایاربخت، هیئت علمی دانشگاه مدآرت و استاد یار و مترجم:

 

 

خانم آناوروس، مدرس فرانسوی دوره ها :

از تعداد ۶۴ نفر شرکت کننده دو دوره فوق الذکرفقط شش نفر دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی هستند و بقیه شامل دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی اصفهان، نجف آباد و… و طراحان مبتدی و بعضا بنام و چند مزون دار از شهر اصفهان و سایر شهرهای استان می باشند.

اتفاق جالب در طی برگزاری دوره، حضور مداوم کارخانه داران و تولیدکنندگان مطرح اصفهان در حاشیه کلاس و استفاده عملی و کاربردی از تجربیات اساتید مدآرت و گرفتن مشاوره خصوصی جهت ارتقا سطح محصولات و تولید نمونه های نوآورانه می باشد که این ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با صنعت نشان دهنده این است که اگر دانشگاه حرفی برای گفتن داشته باشد، کارخانه داران خود اقدام به ارتباط موثر و مستقیم با دانشگاه خواهند کرد و نیازی به کنفرانس و بخشنامه و شعار نخواهدبود….!

دانشگاه جامعه اسلامی کارگران با کمک مدآرت، در آینده ضمن برگزاری دوره های مشابه، درپی ترجمه و تدوین رشته های کاربردی و موثر جهت کمک به ارتقا علمی و عملی صنعت پوشاک خواهد کرد.
به فضل خدا